phone_in_talk Anonymní nonstop linka pomoci

------------------------------------------------------------------------

Kontakt na službu:

E-mail: kontakt@aids-pomoc.cz

Telefonní linka: +420 775 764 414 (Po-Pá 9-16)

Zodpovědná osoba: Alice Urbancová

Provozní doba: Po-Čt 8-12, lze dohodnout i jinak

------------------------------------------------------------------------

Kontakt+ je

AMBULANTNÍ SOCIÁLNĚ REHABILITAČNÍ CENTRUM

PSYCHOSOCIÁLNÍ A TERAPEUTICKÁ PODPORA PRO LIDI ŽIJÍCÍ S HIV A JEJICH BLÍZKÉ

Cílem ambulantního centra sociální rehabilitace Kontakt+ je poskytovat lidem žijícím s HIV a jejich blízkým dostupnou odbornou podporu a pomoc formou psychosociálního poradenství a podpůrné terapie tak, aby bylo možno předem eliminovat či včasně řešit krizové situace, do nichž se mohou kvůli své diagnóze dostávat. Obecně vzato jde o udržení kvality života našich klientů na společensky běžné úrovni (z jejich hlediska jako před diagnózou), posílení jejich schopnosti čelit rizikům sociálního vyloučení a nejlépe o nastartování nového růstového potenciálu. S tím souvisí i potřeba účinné advokace ve smyslu prevence a řešení stigmatizace a diskriminace.

Sociální rehabilitace Kontakt+ (dle § 70 sociální rehabilitace z. č. 108/2006 Sb.) je tedy ambulantním centrem se sídlem v Praze-Karlíně. Lidem žijícím s HIV a jejich blízkým zajistí sociálně rehabilitační činnosti s návazností na další poradenské, preventivní, zdravotní, lékařské a sociální služby, organizace a instituce. Konkrétní úkony služby jsou vymezeny vyhláškou 505/2006 Sb. v §35 a konkretizovány v návaznosti na problematiku lidí žijících s HIV takto:

a) nácvik dovedností pro zvládání péče o vlastní osobu, soběstačnosti a dalších činností vedoucích k sociálnímu začleňování

  • Neodkladná pomoc nově diagnostikovaným HIV+ v krizi, ale i dalším lidem žijícím s HIV v životní krizi, dále i lidem přímo ohroženým rizikem nákazy HIV.
  • Psychická podpora lidem žijícím s HIV, zaměřená na pomoc s přijetím diagnózy, spolupráce na zvládání emočního stresu pro běžné situace při hovoru o nemoci.
  • Neodkladná pomoc v krizi osobám blízkým člověku s diagnózou HIV+ (přijetí diagnózy blízkého člověka, strach z jeho ztráty, obavy ze soužití či budoucnosti).
  • Nácvik, jak komunikovat diagnózu HIV+ v rodině a přirozeném prostředí klienta.
  • Dopomoc HIV+ klientům s učením se prolamovat tabu v jejich přirozeném prostředí a okolí.
  • Společné hledání situací, kde se klienti mohou cítit kvůli své diagnóze HIV+ nekomfortně, jejich rozbor a spolupráce na vhodných řešeních.

b) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím

  • Pomoc při udržení osobních vztahů a sociálních kontaktů po sdělení diagnózy HIV+ (práce na komunikaci s rodinou, partnerem, přáteli apod.).
  • Dopomoc s komunikací diagnózy HIV+ obecně, s prolomením tabu a ochranou před stigmatizací.
  • Dopomoc s obnovou sociálních vztahů narušených diagnózou HIV.
  • Dopomoc se znovu/začleněním lidí žijících s HIV do společenského života.
  • Nácvik chování v různých společenských situacích, zejména s ohledem na témata spojená s diagnózou HIV+, sebepřijetí, sebevědomí, obrana před stigmatizací aj.
  • Nácvik práce s informacemi o životě s HIV a jejich komunikace.
  • Nácvik běžných a alternativních způsobů komunikace pro situace spojené s životem s HIV.
  • Spolupráce s dobrovolníky z HIV+ komunity na možnosti zprostředkování zkušeností a znalostí o životě s HIV, ale i možnosti provázení klientů v obtížných situacích (úřady, lékaři apod.).
  • Organizace tematických a zájmových skupin pro lidi žijící s HIV a jejich blízké.
  • Udržování kontaktu s HIV+ komunitou, možnosti zapojení samotných klientů s HIV do komunitní práce, sbírání podnětů pro zvyšování kvality podpory apod.

c) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti

  • Dlouhodobější rehabilitačně terapeutická podpora lidí žijících s HIV při řešení vážných psychických, rodinných, vztahových a dalších problémů (potíže s přijetím diagnózy, sebepřijetí, stigma, vina, sociální izolace, ztráta práce či sociálního statusu).
  • Dlouhodobější podpora blízkých lidem žijícím s HIV.
  • Práce se změnou v životě HIV+ diagnostikovaného člověka – spolupráce na udržení sociálního statusu, vazeb a kontaktů.
  • Základní sociální poradenství lidem žijícím s HIV.
  • Rehabilitace sociálních návyků pro klienty s HIV (možnosti práce s HIV, zdravotní průkaz, vstupní prohlídka a diskrétnost lékařů, postoje zaměstnavatelů aj.).

d) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí:

  • Tvorba mapy potřeb a pomoci s nově diagnostikovaným klientem s cílem udržet ho v normálním životě (podle klientem nastaveného standardu), předcházet jeho sociálnímu vyloučení a zajistit ochranu klientových práv a zájmů.
  • Poskytování informací o síti zdravotních, sociálních a dalších služeb a institucí při hledání vhodné podpory a pomoci lidem žijícím s HIV a jejich blízkým.
  • Pomoc při hledání vhodné lékařské a zdravotní péče pro lidi žijící s HIV.
  • Pomoc lidem žijícím s HIV s navázáním na další služby, zejména z oblasti zdravotní, sociální a sociální péče, odkazování, zprostředkování.
  • Dopomoc lidem žijícím s HIV s právními úkony, poskytování informací o právech a povinnostech spojených s životem s HIV/AIDS.
  • Pomoc s hájením práv lidí žijících s HIV proti projevům diskriminace vůči jejich osobě, hledání řešení a intervence při problémech se zaměstnavateli, úřady apod.
  • Pomoc při problémech potřebných lidí žijících s HIV s umisťováním do zařízení sociální péče (domov pro osoby se zdravotním postižením, domov pro seniory, domov se zvláštním režimem, chráněné bydlení).
  • Pomoc lidem žijícím s HIV v boji se stigmatizací na všech sociálních úrovních.

Činnosti podle písmen e) a f) nejsou poskytovány vzhledem k ambulantnímu charakteru služby.

METODY PRÁCE:

Základní sociální poradenství – Klientovi se předají informace, jakými prostředky nebo způsoby je možné řešit a zmírnit tíživou životní situaci a její následky. Informace se týkají toho, jaké odborníky nebo instituce (popř. jinou sociální službu) má klient navštívit, aby mu pomohli vymezit, co v dané situaci potřebuje, co mu jednotlivé organizace mohou poskytnout, co může udělat sám, na koho se s žádostí o pomoc obrátit i v širším rodinném kruhu.

Edukace a reedukace – V rámci reedukace sledují pracovníci rozvoj či udržení sociálně postižených či zbytkových schopností nebo také jejich nápravu. Jde o postup, který se snaží napomáhat odstranit nebo alespoň eliminovat dopad nepříznivé sociální situace a obnovit sociální kompetence klienta. Pokud daný nedostatek nejde odstranit, snaží se aspoň o jeho zmírnění (harm-reduction).

Kompenzace a akceptace – Akceptace a kompenzace spočívá ve zmírnění důsledků problémů v situacích každodenního života. Příkladem realizace metody kompenzace je edukace rodiče žijícího s HIV, jak má pečovat o své dítě (omezení při kojení, běžné drobné úkony, ale také komunikace své nemoci se zdravotnickým personálem). Vedle kompenzace je důležitá také akceptace – dopomoc klientovi s přijetím života s chronickým onemocněním.

Komunitní podpora, zkušenosti lidí žijících s HIV– Chráněný prostor pro sdílení zkušeností, jak komunikovat diagnózu HIV+ v rodině a okolí, tvoření mapy potřeb a pomoci nově diagnostikovaným klientům s cílem udržet klienta v normálním životě a předcházet jeho sociálnímu vyloučení. Do komunitní podpory patří také možnost organizace tematických a zájmových skupin a udržování kontaktu s HIV+ komunitou.

Přímá pomoc, emoční sdílení – nutnou životní podmínkou spokojenosti a funkční sociální interakce je určitá forma interakce mezi člověkem a jeho prostředím. Jejími hlavními složkami bývá emocionální podpora, která je klientům poskytována.

Sociálně terapeutická pomoc – Je odborná pomoc poskytována klientovi profesionálem – terapeutem sociální rehabilitace. Pracovník se snaží dopomoc klientovi vyřešit nebo alespoň zmírnit problémy spojené s životem s HIV. V rámci terapie hraje roli vztah terapeuta a klienta (viz výše). Terapeut vede klienta k co největší samostatnosti a maximálně posiluje jeho kompetence.

KONTAKTUJTE NÁS:

Telefonní linka Kontakt+ : 775 764 414 (Po-Pá 9 - 16 hodin)

E-mail: kontakt@aids-pomoc.cz

28. 6. 2022 ICOS

Stížnosti na kvalitu služby

Postup pro podání stížnosti

Klienti mají právo si stěžovat na kvalitu poskytovaných služeb. Klient může stížnost či podnět vložit do Schránky na podněty, připomínky stížnosti a náměty klientů (prostory Kontakt+/Domu světla), zaslat poštou či osobně předat vedoucímu pracoviště. Možné je také využít telefonický či e-mailový kontakt.

Podání stížnosti je tak možno učinit osobně ústně, písemně, telefonicky, e-mailem, prostřednictvím jiné osoby nebo i anonymně. Stěžovatel má také možnost svobodně zvolit nezávislého zástupce, který ho bude při vyřizování stížnosti zastupovat i anonymně.

Klientovi, který stížnost podává, je zaručena bezúhonnost, rovné zacházení a stejný přístup, jako kdyby stížnost nepodal. Stěžovatel nesmí být omezen na svých právech k využívání služby.

Postup při vyřizování stížnosti

Osoba, která stížnost podala, bude o výsledku šetření vyrozuměna, pokud na sebe uvede kontakt. Pokud osoba nezanechá kontakt, není jak dát zpětnou vazbu. Anonymní stížnost však bude vyřízena jako každá jiná stížnost. Kopie odpovědi na ni, resp. zápis, kdy a jak byla stížnost vyřízena, bude uložena v Knize stížností u vedoucího služby.

Registrovány a archivovány jsou i podněty, připomínky a stížnosti anonymní. Vedoucí pracovníci služby a organizace jsou povinni se jimi zabývat stejně jako neanonymními; rozdíl spočívá pouze v absenci možnosti informovat jejich autora o způsobu vyřízení.

Lhůty a další kontakty

Stížnost je vyřízena bezodkladně, v maximální lhůtě 30 dnů. Stěžovateli je oznámen výsledek písemně ve formě oznámení o vyřízení. Proti oznámení se nelze odvolat. Pokud stěžovatel není s vyřešením stížnosti spokojen, může se obrátit přímo na ředitele České společnosti AIDS pomoc, z. s. V případě, že stížnost ředitel ČSAP, z. s. už řešil (stížnost na službu jako celek nebo na vedoucího služby), může se stěžovatel obrátit na statutární orgán spolku, kterým je předsednictvo. Kontakty jsou k dispozici na www.aids-pomoc.cz v sekci O nás.

Pokud ani v takovém případě nebude spokojen, může využít například následující instance:

Magistrát hlavního města Prahy, Mariánské náměstí 2/2, 110 01 Praha 1, e-mail. posta@praha.eu nebo přes Portál Pražana: www.portalprazana.cz

Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, Na Poříčním právu 1/376, 128 01 Praha 2, tel.: +420 221 921 111, e-mail: posta@mpsv.cz

Kancelář veřejného ochránce práv ČR, Údolní 39, 602 00 Brno, tel.: 542 542 888, e-mail: podatelna@ochrance.cz,


Stránku připravila: Alice U